Jeugdhulp Rijnmond
Dashboard: | Jeugdhulp Rijnmond | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemene kenmerken | Resultaten | ||||||||||||||
Onderwerp | Gezamenlijke inkoop van specialistische jeugdhulp, Veilig Thuis, Jeugdbescherming en Jeugdreclassering | Waar zetten we op in? | Status | Wat is actuele situatie? | |||||||||||
Motieven/ meerwaarde samenwerking | |||||||||||||||
Samenwerkingspartners | Gemeenten Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Goeree Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westvoorne. | ||||||||||||||
- marktpositie- organisatie specialistische jeugdhulp | - met 15 gemeenten goede positie ten opzichte van aanbieders- voor 15 gemeenten wordt inkoop goed gerealiseerd. | ||||||||||||||
Aard samenwerking | Inkoop en beleidsvormend | ||||||||||||||
Gezamenlijke doelen | |||||||||||||||
Website | www.jeugdhulprijnmond.nl | ||||||||||||||
zie motieven/ meerwaarde | zie motieven/ meerwaarde | ||||||||||||||
Wettelijk verplicht? | Nee | ||||||||||||||
Extra lokale doelen | |||||||||||||||
Portefeuillehouder | Corine Bronsveld | ||||||||||||||
Ambtelijk accounthouder | Laura Kamphaus | ||||||||||||||
Proces | |||||||||||||||
Governance regime | |||||||||||||||
Procesmijlpaal | Onderwerp | ||||||||||||||
Juridische vorm | Openbaar lichaam (GR) | ||||||||||||||
Voor de raad | Jaarstukken en begroting | ||||||||||||||
Vertegenwoordigers | Wethouder Maassluis neemt deel aan AB en is vertegenwoordiger in DB namens de gezamenlijke gemeenten (subregio) Maassluis, Vlaardingen en Schiedam | ||||||||||||||
Voor het college | Jaarstukken en begroting | ||||||||||||||
Raads- of collegeregeling | Collegeregeling | Relevante bijeenkomst | Begroting en resultaatgerichte inkoop (najaar 2017) | ||||||||||||
Zeggenschap | 1/34 stemverhouding, verdeling naar rato van aantal jeugdigen 0-18 jaar, met maximum van 13 stemmen. Consensus is altijd streven (Reglement van orde). | Evaluatie en ontwikkelagenda | |||||||||||||
Belangrijkse aspecten | Status | Wat is de situatie? | |||||||||||||
Bevoegdheden overgedragen? | Inkoop van specialistische jeugdhulp | ||||||||||||||
Eindoordeel: is er sprake van verlengd of verlegd lokaal bestuur? | Er is sprake van verlengd bestuur. De lokale bestuurders zijn direct verantwoordelijk voor besluitvorming. | ||||||||||||||
Infomomenten raad | Jaarrekening, begroting, op verzoek | ||||||||||||||
Sturingsmomenten raad | Begroting, mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze | ||||||||||||||
Wordt de beoogde meerwaarde van samenwerking gerealiseerd? | Ja, er wordt gezamenlijk ingekocht en het benodigde aanbod voor jeugdigen is doorgaans snel beschikbaar. | ||||||||||||||
Lokale beleidsruimte | Toeleiding en lokale infrastructuur, lokale inkoop en afschaling informeel | ||||||||||||||
Uittredingsmogelijkheden | Uittreding is mogelijk met opzegtermijn van 1 kalenderjaar. Op advies van een externe accountant worden de kosten berekend die bij de uittredende gemeente in rekening worden gebracht. | ||||||||||||||
Worden de lokale doelen van Maassluis gerealiseerd? | Ja, door gezamenlijke inkoop kan in de meeste gevallen in de behoefte aan jeugdhulp worden voorzien. | ||||||||||||||
Belangrijkheid | |||||||||||||||
Staat de inbreng van de gemeente in verhouding tot het aandeel van anderen? | Ja, er is binnen de GR JR sprake van gezamenlijkheid en solidariteit. Verder altijd afstemming in MVS verband. | ||||||||||||||
Voor wie belangrijk? | Raad: politiek belangrijk; College: bestuurlijk belangrijk | ||||||||||||||
Waarom belangrijk? | Zwaarwegende maatschappelijke opgave en groot financieel belang | ||||||||||||||
Worden kansen verzilverd? | Ja, de inkoopschaal biedt zeker voordelen. | ||||||||||||||
Financiële bijdrage | |||||||||||||||
Worden de risico's beheerst? | Ja, voor zover sprake is van risico's worden ze beheerst. | ||||||||||||||
Kansen | Beschikbaar hebben van grote mate specialistische jeugdhulp waar nauwelijks vraag naar is. Er wordt groot ingekocht, omvang creëert marktpositie | ||||||||||||||
Is de infovoorziening op orde? | Ja, de GR JR levert periodiek rapportages over uitnutting, rapporteert over inzet van middelen in jaarstukken. | ||||||||||||||
Risico's | Toename aantal jeugdigen met een (dure) zorgvraag | ||||||||||||||
Fin.kengetallen | Weerstandsvermogen | Solvabiliteit | |||||||||||||
Zijn er voldoende mogelijkheden voor sturing en controle? | Ja, via het AB en DB vinden door het hele jaar heen overleg en besluitvorming plaats rond cruciale thema's. | ||||||||||||||
Eigen vermogen | 1-1 | 0 | 31-12 | ||||||||||||
Is er sprake van constructief samenspel tussen de partners? | Ja, de 15 gemeenten werken goed samen en er vindt ook geregeld overleg plaats met jeugdhulpaanbieders in een daarvoor ingericht regionaal overleg. | ||||||||||||||
Vreemd vermogen | 1-1 | 47.884 | 31-12 | ||||||||||||
Politieke aandachtspunten | Belang blijven hanteren consensusmodel en goede samenspraak met de andere gemeenten van de GR JR. | ||||||||||||||
Welk spelniveau realiseren we met elkaar? En is dat voldoende? | Er wordt met bestuurders en aanbieders afgestemd over inkoop en samenwerking, er is ruimte voor het lokale. | ||||||||||||||
Is de raad actief in sturing en controle? En wordt de raad daartooe in staat gesteld? | De raad wordt in de gelegenheid gesteld om zienswijzen in te dienen bij de begroting en begrotingswijzigingen. | ||||||||||||||