Stroomopwaarts MVS
Dashboard: | Stroomopwaarts MVS | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemene kenmerken | Resultaten | ||||||||||||||
Onderwerp | Uitvoering Participatiewet | Waar zetten we op in? | Status | Wat is actuele situatie? | |||||||||||
Samenwerkingspartners | Maassluis, Vlaardingen, Schiedam | Motieven/ meerwaarde samenwerking | |||||||||||||
Aard samenwerking | Beleidsvoorbereiding, afstemming en uitvoering | 1. Realiseren effectieve en efficiënte organisatie voor de uitvoering van de Participatiewet2. Realiseren sterke partner voor het bedrijfsleven en binnen het grotere samenwerkingsverband Rijnmond. | |||||||||||||
Website | www.stroomopwaarts.nl | ||||||||||||||
Wettelijk verplicht? | Nee | ||||||||||||||
Gezamenlijke doelen | |||||||||||||||
Portefeuillehouder | Sjoerd Kuiper | ||||||||||||||
1. Inwoners nemen naar vermogen deel aan de samenleving, waarbij inwoners met arbeidsbeperking worden begeleid naar passende werkplek (garantiebaan/beschut werk).2. Inwoners worden ondersteund in hun inkomen wanneer zij dit (tijdelijk) niet hebben. | |||||||||||||||
Ambtelijk accounthouder | Kelly Gibcus | ||||||||||||||
Governance regime | |||||||||||||||
Juridische vorm | Openbaar lichaam (GR) | ||||||||||||||
Vertegenwoordigers | 2 portefeuillehouders in AB, 1 portefeuillehouder in DB, gem.secretaris in directieraad | ||||||||||||||
Extra lokale doelen | |||||||||||||||
Raads- of collegeregeling | Collegeregeling | ||||||||||||||
1. Passende trajecten voor statushouders gericht op uitstroom naar werk2. Organiseren Armoedepact | 1. In uitvoering2. In uitvoering | ||||||||||||||
Zeggenschap | 33,3% | ||||||||||||||
Bevoegdheden overgedragen? | Geen delegatie, wel mandaat | ||||||||||||||
Proces | |||||||||||||||
Infomomenten raad | Begroting (april), Jaarstukken (april), kwartaalrapportages | ||||||||||||||
Procesmijlpaal | Onderwerp | ||||||||||||||
Sturingsmomenten raad | Indienen zienswijze bij begroting, wijzigingen, jaarstukken; vaststelen beleidsplannen en verordeningen | ||||||||||||||
Voor de raad | Jaarstukken en begroting (15 april) | ||||||||||||||
Voor het college | Jaarstukken en begroting (15 april) | ||||||||||||||
Lokale beleidsruimte | Lokale accenten zijn mogelijk; gewenst lokaal maatwerk tegen betaling | ||||||||||||||
Relevante bijeenkomst | MVS-bijeenkomst: toelichting begroting | ||||||||||||||
Uittredingsmogelijkheden | Pas na 6 jaar na inwerkingtreding (2021), 2 jaar na besluit, schade voor uittredende gemeente | ||||||||||||||
Evaluatie en ontwikkelagenda | |||||||||||||||
Belangrijkheid | |||||||||||||||
Belangrijkse aspecten | Status | Wat is de situatie? | |||||||||||||
Voor wie belangrijk? | Raad: politiek zeer belangrijk; College: bestuurlijk zeer belangrijk; ambtelijk: uitvoering delen sociaal domein | ||||||||||||||
Eindoordeel: is er sprake van verlengd of verlegd lokaal bestuur? | Er is sprake van verlengd lokaal bestuur. | ||||||||||||||
Waarom belangrijk? | Zwaarwegende maatschapppeljike opgave en groot financieel belang | ||||||||||||||
Wordt de beoogde meerwaarde van samenwerking gerealiseerd? | De looptijd van deze GR is kort, dus dit is op dit moment nog niet te beoordelen. | ||||||||||||||
Financiële bijdrage | |||||||||||||||
Worden de lokale doelen van Maassluis gerealiseerd? | De door Maassluis vastgestelde regelingen worden uitgevoerd. Op dit moment ligt het accent juist meer op het zoeken naar harmonisatie. | ||||||||||||||
Kansen | 1. Nieuw beschut werk vorm geven met SOW-route2. Sterke werkgeversbenadering ontwikkelen3. Meer maatwerk in leerwerktrajecten | ||||||||||||||
Risico's | 1. Niet/onvoldoende realiseren taakstelling uitkeringbestand2. Rendabele orderportefeuille SW3. Transitie 3 werkleerbedrijven naar 1 werkleerbedrijfniet volledig uitkeren van vangnetuitkering door fouten in uitvoering | ||||||||||||||
Staat de inbreng van de gemeente in verhouding tot het aandeel van anderen? | Ja. | ||||||||||||||
Worden kansen verzilverd? | Kansen nemen toe, maar dit is nog niet goed te beoordelen. | ||||||||||||||
Fin.kengetallen | Weerstandsvermogen | Solvabiliteit | |||||||||||||
Worden de risico's beheerst? | Nog niet goed te beoordelen. Er is wel oog voor. | ||||||||||||||
- | |||||||||||||||
Is de infovoorziening op orde? | Veel informatie aanwezig; informatie nog terugbrengen naar een bestuurlijk relevante kern. | ||||||||||||||
Eigen vermogen | 1-1 | 2.586 | 31-12 | - | |||||||||||
Vreemd vermogen | 1-1 | 6.847 | 31-12 | - | |||||||||||
Politieke aandachtspunten | 1. Uitstroom naar regulier werk2. Realiseren beschut werk / garantiebanen3. Uitvoering armoedebeleid, waaronder kinderen in armoede4. Uitvoering schuldhulpverlening | ||||||||||||||
Zijn er voldoende mogelijkheden voor sturing en controle? | Er zijn voldoende mogelijkheden voor invloed, maar de gekozen constructie maakt dit ingewikkeld (hosting). | ||||||||||||||
Is er sprake van constructief samenspel tussen de partners? | Dit verloopt steeds beter. | ||||||||||||||
Welk spelniveau realiseren we met elkaar? En is dat voldoende? | Oog voor resultaten op langere termijn. Aandachtspunt is het verbinden lokale wensen met regionale belangen. | ||||||||||||||
Is de raad actief in sturing en controle? En wordt de raad daartooe in staat gesteld? | Raad is zeer actief; stukken worden altijd besproken. Zienswijzen worden ingediend en er worden regelmatig moties aangenomen. | ||||||||||||||