ROG-plus
Dashboard: | ROG-plus | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemene kenmerken | Resultaten | ||||||||||||||
Onderwerp | Uitvoering Wmo-maatwerkvoorzieningen en individuele jeugdhulp (extramurale jeugdhulp en basis GGZ) | Waar zetten we op in? | Status | Wat is actuele situatie? | |||||||||||
Motieven/ meerwaarde samenwerking | |||||||||||||||
Samenwerkingspartners | Maassluis, Vlaardingen en Schiedam | ||||||||||||||
- Efficiënte uitvoering van taken- Deskundigheid en kwaliteit van dienstverlening | Uit diverse benchmarkonderzoeken blijkt dat ROGplus haar taken efficiënt uitvoert.De ervaringen laten zien dat nieuwe taken op een zorgvuldige wijze worden ingevoerd. | ||||||||||||||
Aard samenwerking | Uitvoering en beleidsvoorbereiding | ||||||||||||||
Website | www.rogplus.nl | ||||||||||||||
Wettelijk verplicht? | Nee | ||||||||||||||
Portefeuillehouder | Corine Bronsveld | ||||||||||||||
Gezamenlijke doelen | |||||||||||||||
Ambtelijk accounthouder | Joselien Simons | ||||||||||||||
- Het ondersteunen van de zelfredzaamheid en de participatie van inwoners met een beperking of chronische psychische of psychosociale problemen, zoveel mogelijk in de eigen leefomgeving. | ROGplus geeft uitvoering aan de vastgestelde verordening en beleidsregels. Dit draagt bij aan de zelfredzaamheid van inwoners. | ||||||||||||||
Governance regime | |||||||||||||||
Juridische vorm | Gemeenschappelijk orgaan (gekoppeld aan een stichting t.b.v. uitvoeringsorganisatie) | ||||||||||||||
Vertegenwoordigers | De portefeuillehouder in het bestuur en financieel controller in de financiële commissie | ||||||||||||||
Extra lokale doelen | |||||||||||||||
Raads- of collegeregeling | Collegeregeling | ||||||||||||||
Maassluis neemt geen plusproducten af. | N.v.t. | ||||||||||||||
Zeggenschap | 33,3% | ||||||||||||||
Proces | |||||||||||||||
Bevoegdheden overgedragen? | Taken t.a.v. uitvoering maatwerkvoorzieningen Wmo zijn gedelegeerd. | ||||||||||||||
Procesmijlpaal | Onderwerp | ||||||||||||||
Voor de raad | Jaarstukken en begroting (15 april) | ||||||||||||||
Infomomenten raad | Jaarstukken, begroting, opvallende ontwikkelingen of nieuw beleid | ||||||||||||||
Voor het college | Jaarstukken en begroting (15 april) | ||||||||||||||
Sturingsmomenten raad | Bij behandeling begroting ROGplus en verordening Wmo | ||||||||||||||
Relevante bijeenkomst | MVS-bijeenkomst: Toelichting begroting | ||||||||||||||
Lokale beleidsruimte | Kan door aanvullende afspraken te maken en tegen betaling van de extra inzet van ROGplus. | ||||||||||||||
Evaluatie en ontwikkelagenda | |||||||||||||||
Uittredingsmogelijkheden | Er geldt een opzeggingstermijn van 5 jaar. Het gemeenschappelijk orgaan stelt een regeling vast m.b.t. gevolgen, waaronder kosten. | ||||||||||||||
Belangrijkse aspecten | Status | Wat is de situatie? | |||||||||||||
Eindoordeel: is er sprake van verlengd of verlegd lokaal bestuur? | Er is sprake van verlegd bestuur. | ||||||||||||||
Belangrijkheid | |||||||||||||||
Wordt de beoogde meerwaarde van samenwerking gerealiseerd? | Ja, de uitvoering is efficiënt en kwalitatief hoogwaardig. | ||||||||||||||
Voor wie belangrijk? | Raad: politiek belangrijk; College: bestuurlijk belangrijk; Ambtelijk: gezien de samenwerking in sociaal domein | ||||||||||||||
Worden de lokale doelen van Maassluis gerealiseerd? | N.v.t. Op dit moment wijkt de uitvoering in Maassluis niet af van Vlaardingen en Schiedam. | ||||||||||||||
Waarom belangrijk? | Grote maatschappelijke opgave en groot financieel belang | ||||||||||||||
Financiële bijdrage | |||||||||||||||
Staat de inbreng van de gemeente in verhouding tot het aandeel van anderen? | Ja | ||||||||||||||
Kansen | Efficiënte en kwalitatief hoogwaardige uitvoering | ||||||||||||||
Worden kansen verzilverd? | Er staat een degelijke uitvoeringsorganisatie. | ||||||||||||||
Risico's | 1. Onrechtmatigheden verstrekte Pgb's Sociale verzekeringsbank2. Aanbesteding vervoerscontract (m.i.v. augustus 2018)3. Effecten landelijke en lokale aanpassing verlaging eigen bijdrage | ||||||||||||||
Worden de risico's beheerst? | De uitgaven blijven de financiële kaders, zodra overschrijding dreigt wordt hierop geanticipeerd door aanpassen beleid. | ||||||||||||||
Fin.kengetallen | Weerstandsvermogen | Solvabiliteit | |||||||||||||
Is de infovoorziening op orde? | Informatie via begroting en jaarstukken is op orde. Er wordt gewerkt aan MVS-monitor Sociaal domein. | ||||||||||||||
Eigen vermogen | 1-1 | 0 | 31-12 | ||||||||||||
Vreemd vermogen | 1-1 | 8.275 | 31-12 | ||||||||||||
Zijn er voldoende mogelijkheden voor sturing en controle? | Er bestaat een overzichtelijke overlegstructuur waar formele besluiten genomen kunnen worden. De raad geeft bij behandeling van stukken in de raadscommissie vaak aandachtspunten mee. | ||||||||||||||
Politieke aandachtspunten | 1. Ontwikkeling nieuwe taken (begeleiding)2. Langer zelfstandig thuis wonen3. Overschotten op de Wmo | ||||||||||||||
Is er sprake van constructief samenspel tussen de partners? | Ja, over het algemeen is de samenwerking tussen de gemeenten en de ROGplus goed. | ||||||||||||||
Welk spelniveau realiseren we met elkaar? En is dat voldoende? | Oog voor resultaten op langere termijn | ||||||||||||||
Is de raad actief in sturing en controle? En wordt de raad daartooe in staat gesteld? | De jaarstukken en begroting worden altijd besproken in raadscommissie. Wijziging verordening en nieuw beleid eveneens, Waar nodig worden vragen gesteld of moties aangenomen. | ||||||||||||||