DCMR
Dashboard: | DCMR | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemene kenmerken | Resultaten | ||||||||||||||
Onderwerp | Vergunningsverlening en handhaving, energie en duurzaamheid | Waar zetten we op in? | Status | Wat is actuele situatie? | |||||||||||
Motieven/ meerwaarde samenwerking | |||||||||||||||
Samenwerkingspartners | Gemeenten Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelleaan den IJssel, Goeree Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westvoorne, provincie Zuid-Holland | ||||||||||||||
Efficiënter werken, organisatorische voordelen behalen en verminderen risico's | |||||||||||||||
Gezamenlijke doelen | |||||||||||||||
Aard samenwerking | Beleidsvoorbereiding en -afstemming en gezamenlijke uitvoering | ||||||||||||||
Met betrekking tot tijdig en kwalitatief goed verlenen van vergunningen | |||||||||||||||
Website | http://www.dcmr.nl/ | ||||||||||||||
Extra lokale doelen | |||||||||||||||
Wettelijk verplicht? | Nee | ||||||||||||||
N.v.t. | n.v.t. | ||||||||||||||
Portefeuillehouder | Sjef Evers | ||||||||||||||
Proces | |||||||||||||||
Ambtelijk accounthouder | Hans Koene | ||||||||||||||
Procesmijlpaal | Onderwerp | ||||||||||||||
Governance regime | |||||||||||||||
Voor de raad | rekening en begroting (zienswijze procedure) | ||||||||||||||
Juridische vorm | Openbaar Lichaam (GR) | ||||||||||||||
Voor het college | AB en DB vergaderingen | ||||||||||||||
Vertegenwoordigers | Collegelid in AB en DB | ||||||||||||||
Relevante bijeenkomst | ambtelijke vooroverleg | ||||||||||||||
Raads- of collegeregeling | Raadsregeling | ||||||||||||||
Evaluatie en ontwikkelagenda | |||||||||||||||
Zeggenschap | 1,8% | ||||||||||||||
Belangrijkse aspecten | Status | Wat is de situatie? | |||||||||||||
Bevoegdheden overgedragen? | Bevoegdheden overdragen aan college | ||||||||||||||
Eindoordeel: is er sprake van verlengd of verlegd lokaal bestuur? | Verlengd, het is transparant dat er veel regionaal wordt afgestemd en dat daarbinnen d.m.v. het jaarplan lokale prioriteiten gesteld kunnen worden | ||||||||||||||
Infomomenten raad | Begroting en jaarverslag (voorjaar); N.a.v. incidentele gebeurtenissen extra informatie | ||||||||||||||
Sturingsmomenten raad | Indienen van zienswijze bij de begroting | ||||||||||||||
Lokale beleidsruimte | Op ambtelijk en bestuurlijk niveau vindt jaarlijks afstemming plaats over de gemeentelijke prioriteiten in het jaarplan. Daarbij gaat het zowel om de uitvoering van de reguliere taken op het gebied van vergunningverlening. toezicht en handhaving, als om advisering in ruimtelijke projecten. | ||||||||||||||
Wordt de beoogde meerwaarde van samenwerking gerealiseerd? | Oorspronkelijke motieven om mee te doen aan de DCMR zijn niet expliciet in beeld. | ||||||||||||||
Worden de lokale doelen van Maassluis gerealiseerd? | Maassluis probeert uitvoering in DCMR actief te monitoren. Heeft bestuurlijk een zetel in DB om zo dichter bij het vuur te zitten. | ||||||||||||||
Uittredingsmogelijkheden | Uittreden gaat gepaard met flinke financiële en organisatorische kosten. Er is bovendien geen zicht op een partij die de taken makkelijk kan overnemen. | ||||||||||||||
Belangrijkheid | |||||||||||||||
Staat de inbreng van de gemeente in verhouding tot het aandeel van anderen? | Vanwege DB zetel op een iets hoger niveau. T.o.v. zeggenschap (1,8%) een klein aandeel. | ||||||||||||||
Voor wie belangrijk? | Zowel voor raad als het college | ||||||||||||||
Worden kansen verzilverd? | Sturingspogingen van raad en college op gebied van Odfjell en benzeemmetingen hebben succes en leveren actie van de DCMR op. | ||||||||||||||
Waarom belangrijk? | Zwaarwegende maatschappelijke opgave, veiligheid en gezondheid is basisbehoefte | ||||||||||||||
Financiële bijdrage | |||||||||||||||
Kansen | Vergunningverlening en handhaving op adequaat niveau houden | ||||||||||||||
Worden de risico's beheerst? | |||||||||||||||
Risico's | Onjuiste tariefstelling, toekomstplannen zonder dekkingMeer taken dan uren in werkplan beschikbaar | ||||||||||||||
Is de infovoorziening op orde? | Raad krijgt algemene info over financiën en uitvoering voor de regio als geheel. Daarnaast krijgen zij werkplan op lokaal niveau. | ||||||||||||||
Fin.kengetallen | Weerstandsvermogen | Solvabiliteit | |||||||||||||
Zijn er voldoende mogelijkheden voor sturing en controle? | Sturingspogingen van raad en college op gebied van Odfjell en benzeemmetingen hebben succes en leveren actie van de DCMR op. | ||||||||||||||
Eigen vermogen | 1-1 | 2.551 | 31-12 | ||||||||||||
Vreemd vermogen | 1-1 | 10.000 | 31-12 | ||||||||||||
Politieke aandachtspunten | Inhoudelijke taakuitvoering DCMR heeft hoge prioriteit. In het coalitieakkoord staat: "Het waarborgen van de industriële veiligheid, de aanpak van stankoverlast en het terugdringen van de uitstoot van schadelijke stoffen hebben hoge prioriteit." Bovendien is er een aanzienlijk bedrag gemoeid met deze partij. | ||||||||||||||
Is er sprake van constructief samenspel tussen de partners? | |||||||||||||||
Welk spelniveau realiseren we met elkaar? En is dat voldoende? | |||||||||||||||
Is de raad actief in sturing en controle? En wordt de raad daartooe in staat gesteld? | Sturingspogingen van raad en college op gebied van Odfjell en benzeemmetingen hebben succes en leveren actie van de DCMR op. | ||||||||||||||