Metropoolregio Rotterdam-Den Haag
Dashboard: | Metropoolregio Rotterdam Den Haag | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemene kenmerken | Resultaten | ||||||||||||||
Onderwerp | Economisch Vestigingsklimaat en Bereikbaarheid (verkeer en vervoer) | Waar zetten we op in? | Status | Wat is actuele situatie? | |||||||||||
Motieven/ meerwaarde samenwerking | |||||||||||||||
Samenwerkingspartners | Gemeenten Wassenaar, Leidschendam-Voorburg, Den Haag, Rijswijk, Zoetermeer, Pijnacker-Nootdorp, Delft, Lansingerland, Westland, Midden-Delfland, Maassluis, Vlaardingen, Schiedam, Rotterdam, Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Ridderkerk, Barendrecht, Albrandswaard, Nissewaard, Brielle, Westvoorne, Hellevoetsluis | ||||||||||||||
- Economische groei/betere bereikbaarheid | (middel)lange termijn effect | ||||||||||||||
Gezamenlijke doelen | |||||||||||||||
- Uitvoering regionaal investeringsprogramma- opstellen strategische agenda | |||||||||||||||
Aard samenwerking | Beleid en uitvoering | ||||||||||||||
Extra lokale doelen | |||||||||||||||
Website | |||||||||||||||
lokaal maatwerk | Meeprofiteren van extra economische groei en verbetering bereikbaarheid en Maassluis in het toeristisch-recreatieve netwerk van Midden-Defland tot Voorne Putten positioneren. | ||||||||||||||
Wettelijk verplicht? | Nee | ||||||||||||||
Portefeuillehouder | Burgemeester, dr. T.J. Haan | ||||||||||||||
Ambtelijk accounthouder | Oscar Dorsman | ||||||||||||||
Governance regime | |||||||||||||||
Proces | |||||||||||||||
Juridische vorm | Openbaar lichaam (art. 1:2:1 Wet GR) | ||||||||||||||
Procesmijlpaal | Onderwerp | ||||||||||||||
Vertegenwoordigers | Burgemeester in AB; wethouder EZ & Verkeer en Vervoer in bestuurscommissies; 5 raadsleden in adviescommissies en rekenkamercommissie | ||||||||||||||
Voor de raad | Begroting, jaarrekening, zienswijzen (divers) | ||||||||||||||
Voor het college | Begroting, jaarrekening, zienswijzen (divers) | ||||||||||||||
Raads- of collegeregeling | Raadsregeling | ||||||||||||||
Relevante bijeenkomst | Periodiek afstemmingsoverleg MRDH met lokale vertegenwoordigers (5 raadsleden en 3 bestuurders) | ||||||||||||||
Zeggenschap | Gecorrigeerd stemgewicht naar inwonertal (per groep gemeenten): 3% | ||||||||||||||
Evaluatie en ontwikkelagenda | |||||||||||||||
Bevoegdheden overgedragen? | Nee | ||||||||||||||
Belangrijkse aspecten | Status | Wat is de situatie? | |||||||||||||
Infomomenten raad | Zienswijzen begroting, jaarverslag en beleidsontwikkeling; raadsagenda verbonden partijen; periodiek digitaal dashboard | ||||||||||||||
Eindoordeel: is er sprake van verlengd of verlegd lokaal bestuur? | Tussenevaluatie afgerond, aanbevelingen in uitvoering | ||||||||||||||
Wordt de beoogde meerwaarde van samenwerking gerealiseerd? | |||||||||||||||
Sturingsmomenten raad | Via zienswijzen, afstemmingscommissie, adviescommissie e.d. | ||||||||||||||
Worden de lokale doelen van Maassluis gerealiseerd? | Daar waar mogelijk, bijvoorbeeld door het aanvragen van subsidie | ||||||||||||||
Lokale beleidsruimte | Binnen de kaders van het regionaal belang | ||||||||||||||
Uittredingsmogelijkheden | Ja, artikel 6.2 GR | ||||||||||||||
Staat de inbreng van de gemeente in verhouding tot het aandeel van anderen? | |||||||||||||||
Belangrijkheid | |||||||||||||||
Worden kansen verzilverd? | |||||||||||||||
Voor wie belangrijk? | Zowel voor de raad als het college; er wordt lokaal en binnen MVS afgestemd | ||||||||||||||
Worden de risico's beheerst? | |||||||||||||||
Waarom belangrijk? | Maatschappelijke opgave: door de instelling van de MRDH kan extra economische groei in de regio, d.m.v. verbetering van economisch vestigingsklimaat en bereikbaarheid, worden bewerktstelligd. | ||||||||||||||
Is de infovoorziening op orde? | Naar aanleiding van de evaluatie zijn stappen gezet rondom de verschillende vergaderstructuren | ||||||||||||||
Financiële bijdrage | 0 | ||||||||||||||
Zijn er voldoende mogelijkheden voor sturing en controle? | |||||||||||||||
Kansen | Meeprofiteren van extra economische groei en verbetering bereikbaarheid en Maassluis in het toeristisch-recreatieve netwerk van Midden-Defland tot Voorne Putten positioneren. Opgaven vooral: afritten A20, Metropolitane fietsroutes, VTE, energietransitie, studie HOV Hoekse lijn naar Naaldwijk | ||||||||||||||
Is er sprake van constructief samenspel tussen de partners? | |||||||||||||||
Welk spelniveau realiseren we met elkaar? En is dat voldoende? | Combi regionaal en lokaal belang | ||||||||||||||
Risico's | 1. Normale bedrijfsrisico's2. Risico's strategische agenda Economisch Vestigingsklimaat3. Risico's BDU verkeer en vervoer | Is de raad actief in sturing en controle? En wordt de raad daartooe in staat gesteld? | 5 raadsleden in adviescommissies | ||||||||||||
Fin.kengetallen | Weerstandsvermogen | Solvabiliteit | |||||||||||||
Eigen vermogen | 1-1 | 28.662 | 31-12 | ||||||||||||
Vreemd vermogen | 1-1 | 1.081.366 | 31-12 | ||||||||||||
Politieke aandachtspunten | Zie kansen. |