Overige belastingen en heffingen
Verordening lijkbezorgingsrechten
In de verordening lijkbezorgingsrechten zijn de tarieven opgenomen waarmee de lasten in de exploitatie van de begraafplaatsen worden gedekt. Maassluis exploiteert twee gemeentelijke begraafplaatsen: de Algemene begraafplaats aan de Willem de Zwijgerstraat en de Nieuwe begraafplaats aan de Hooge Zeedijk. Op deze laatste begraafplaats bevindt zich ook een aulagebouw waarin ook crematies plaatsvinden.
De begrafenistarieven zijn in 2019 met 2,0% (inflatiecorrectie) gestegen. De lasten waren in 2019 hoger dan geraamd. De inkomsten met betrekking tot begraven stabiliseren zich, maar het blijkt dat de aula steeds meer een regionale functie krijgt en vaker verhuurd wordt dan verwacht, waardoor de inkomsten een stijgende lijn vertonen. Hierdoor is de kostendekkendheid van de begraafplaatsen ten opzichte van de begroting (72%) hoger uitgevallen. De verschillen met de begroting worden in programma 7 verder toegelicht.
Lasten taakveld | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Rechten | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begraafplaatsen | 728.454 | 158.476 | 886.930 | -39.516 | -583.080 | -622.596 | ||
Mutatie voorziening | -71.074 | -71.074 | 0 | |||||
Totaal | 657.380 | 158.476 | 0 | 815.856 | -39.516 | -583.080 | -622.596 | 76% |
Havengelden (zeehavengeld, binnenhavengeld, bruggeld, ligplaatsgelden en liggeld pleziervaartuigen)
- De tarieven van het liggeld voor pleziervaartuigen zijn in 2019 niet gestegen; voor zover deze tarieven betrekking hebben op een ligplaats aan de steiger zijn ze ten opzichte van 2018 zelfs iets verlaagd. Hoeveel er minder wordt betaald, hangt af van de lengte van het vaartuig.
- De pleziervaart is géén bruggeld verschuldigd.
- Het ligplaatsgeld voor een vaste ligplaats in de haven is 2,0% (inflatiecorrectie) gestegen.
- De tarieven bruggeld zijn gemiddeld ca. 1,5% gestegen.
- De hoogte van het zee- en binnenhavengeld wordt bepaald door het Havenbedrijf Rotterdam en is in 2019 met 1,0% gestegen ten opzichte van 2018.
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Haven- en bruggeld | Baten totaal | % Kosten dekkend heid | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bruggen, tunnels en viaducten | 342.064 | 59.454 | 401.518 | -4.313 | -9.180 | -13.493 | ||
Havens en ligplaatsen | 261.695 | 51.881 | 313.576 | -624 | -62.447 | -63.071 | ||
Pleziervaart Haven | 21.834 | 21.834 | -2.440 | -2.440 | ||||
Totaal | 625.593 | 111.335 | 0 | 736.928 | -4.937 | -74.067 | -79.004 | 11% |
Rechtenverordening
De tarieven in de Rechtenverordening worden conform de VNG-richtlijn 'Tarieven (graaf)werkzaamheden telecom' berekend. De werkzaamheden voor deze rechten zijn feitelijk identiek aan de werkzaamheden voor hoofdstuk 18 uit de eerdergenoemde legesverordening (Kabels & leidingen) en worden in de gemeentelijke organisatie ook door dezelfde afdelingen uitgevoerd. De lasten en baten zijn dan ook evenredig verdeeld over deze twee verordeningen.
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Leges | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtenverordening | 32.670 | 11.979 | 44.649 | -31.993 | -31.993 | 72% |
Verordening marktgeld
De heffing van marktgeld vindt plaats op basis van kostendekkendheid. Met andere woorden: de uitgangspositie is dat de geraamde kosten van markten via de heffing van marktgeld door de marktkooplieden gedragen worden.
De Verordening marktgeld kent twee tarieven: een dagtarief, dat relatief weinig wordt toegepast, en een kwartaaltarief voor de vaste standplaatshouders. Het kwartaaltarief is in 2019 verhoogd met 1,45%. Het dagtarief is verhoogd met ca. 9%.
In onderstaande tabel een overzicht van de gerealiseerde baten en lasten. In de praktijk is de kostendekkendheid in 2019 uitgekomen op 68%. In programma 3 worden de verschillen op het product markten verklaard.
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Markt- geld | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Markten | 43.931 | 10.923 | 2.334 | 57.188 | -38.807 | -38.807 | 68% |
Precariobelasting
Precariobelasting wordt geheven voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven (voor de openbare dienst bestemde) gemeentegrond. Hierbij valt onder andere te denken aan terrassen, erkers, markiezen, lichtbakken aan winkels en het tijdelijke gebruik van gemeentegrond voor het plaatsen van containers. Precariobelasting is een ongebonden belasting, waarbij de gemeente de volledige vrijheid heeft in het vaststellen van de tarieven.
De precariobelasting voor nutsnetwerken (leidingen en kabels) wordt op termijn afgeschaft. Gemeenten die op 10 februari 2016 in hun belastingverordening een tarief hadden voor nutsnetwerken, mogen uiterlijk tot 1 januari 2022 precariobelasting op nutsnetwerken heffen.
Voor de gemeente Maassluis betekent dit dat er tot en met 2021 nog precariobelasting geheven kan worden op netwerken van nutsbedrijven (Evides). Daarbij mogen maximaal de tarieven in rekening worden gebracht zoals die golden op 10 februari 2016. Deze tarieven zijn in 2019 daarom niet verhoogd. De overige tarieven precariobelasting zijn met 2,0% gestegen ten opzichte van de tarieven van 2018.
Bedrijven Investeringzone (BIZ)
De BIZ-bijdrage is een bestemmingsbelasting die op verzoek van ondernemers wordt geheven om met de opbrengst activiteiten in de openbare ruimte en op internet van en voor deze ondernemers te realiseren. De belastingopbrengst wordt daartoe als subsidie uitgekeerd aan een door de ondernemers opgerichte uitvoeringsorganisatie. De heffing van de BIZ-bijdrage beperkt zich tot een bepaald gebied in de gemeente, de bedrijveninvesteringszone (BIZ). In Maassluis betreft dit het Stadshart.
De Verordening BI-zone Stadshart Maassluis is reeds eind 2016 vastgesteld. Hierin is de BIZ-bijdrage voor de periode 2017-2021 vastgelegd. Er heeft in 2019 daarom geen tariefswijziging plaatsgevonden.
Campergeld
Er heeft in 2019 geen tariefswijziging plaatsgevonden ten opzichte van 2018. Doordat de voorzieningen op de parkeerplaats bij de Veerstoep nog niet zijn gerealiseerd, zijn er nog geen overnachtingen in rekening gebracht.