Paragrafen

Lokale heffingen

Gemeentelijke leges

De wettelijke grondslag van de leges algemene dienstverlening (titel I van de legesverordening) is opgenomen in artikel 229, eerste lid, onderdeel b van de Gemeentewet. Op basis van dit artikel mag de gemeente de kosten van dienstverlening in rekening brengen bij de mensen die deze dienst vragen. De omgevingsvergunningen (titel II van de legesverordening) worden geregeld op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). De leges en vergunningen rond horeca, evenementen en prostitutiebedrijven (titel III van de legesverordening), zijn vastgelegd in de Europese Dienstenrichtlijn.

Gemiddeld zijn de legestarieven in 2019 met 2% gestegen ten opzichte van 2018.

In de onderstaande tabel is de onderbouwing van kosten van de gemeentelijke leges en tarieven 2019 in beeld gebracht. Per gemeentelijk product is uitgesplitst welke kosten (lasten taakvelden, overhead en BCF/ BTW) worden toegerekend en met welke inkomsten is gerekend. Op basis van deze gegevens kan de mate van kostendekkendheid worden bepaald.

Legesverordening

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Leges

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Titel 1 algemene dienstverlening

H1 burgerlijke stand

60.542

2.440

62.982

-26.193

-26.193

42%

H2 reisdocumenten & ned.identiteitskaart

505.597

206.777

712.374

-156.792

-156.792

22%

H3 rijbewijzen

189.467

64.522

253.989

-177.462

-177.462

70%

H4 verstrekkingen uit de basisregistratie

21.734

10.607

32.341

-24.637

-24.637

76%

H5 kiesregister

0

0

-

H6 verstrekkingen ogv Wet bescherming persoonsgegevens

0

0

-

H7 bestuursstukken e.d.

0

0

-

H8 vastgoedinformatie

0

0

-

H9 overige publiekszaken

54.401

26.551

80.952

-12.860

-12.860

16%

H10 gemeentearchief

0

0

-

H12 leegstandswet

612

330

942

-344

-344

37%

H13 gemeentegarantie

4.553

4.553

0

0

0%

H14 marktstandplaatsen

0

0

-

H15 winkeltijdenwet / H16 wet op de kansspelen / H21 drank- en horecawet / H20 Diversen (onderdeel APV)

115.986

73.458

189.444

-15.295

-15.295

8%

H18 kabels en leidingen

65.340

23.958

89.298

-63.986

-63.986

72%

H19 verkeer en vervoer

60.453

26.699

87.152

-25.445

-25.445

29%

H20 diversen (exclusief onderdeel APV)

70.079

17.680

87.759

-78.254

-78.254

89%

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysiek leefomgeving / omgevingsvergunning (H 1-9)

H1 algemeen - H9 niet genoemde beschikking

257.411

119.346

376.757

-1.156.640

-1.156.640

307%

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

horeca, organiseren van evenementen of markten, prostitutiebedrijven

0

0

-

Totaal

1.406.175

572.368

0

1.978.543

0

-1.737.908

-1.737.908

88%

Korte toelichting per hoofdstuk

Algemene opmerking
Voor een aantal hoofdstukken uit de legesverordening ontbreken ramingen in de begroting. Het volume is te klein om een raming te maken. De opbrengsten zijn incidenteel van aard en er worden derhalve geen lasten en opbrengsten geraamd.

Burgerlijke stand (huwelijken)
De kosten voor een huwelijksvoltrekking bestaan uit personeelskosten, kosten van een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand en overige kosten. Voor het voltrekken van huwelijken geldt dat de tarieven verschillen per locatie en tijdstip. Verder bestaat de mogelijkheid om op dinsdagochtend (van 09:00 - 09:30) een huwelijk kosteloos te laten voltrekken. Met name de grote belangstelling (85x) voor kosteloze huwelijken leidt tot een beperkte kostendekkendheid van dit product.

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaarten
Gemeente Maassluis hanteert de maximumtarieven die door het Rijk zijn vastgesteld. Dit houdt in dat naast de rijkskosten voor het reisdocument, de maximale bijdrage voor de gemeente wordt gevraagd. De maximale bijdrage is onvoldoende om de kostendekkend van dit product in 2019 te waarborgen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat in 2019 fors minder reisdocumenten zijn afgenomen. De afname van het aantal producten komt doordat de geldigheidsduur van reisdocumenten zijn verruimd van vijf naar tien jaar. Dit jaar is dit effect goed zichtbaar in een lage afnamen van het betreffende product. Een lage afname betekent minder opbrengsten en ook minder budget op de vaste lasten te kunnen dekken. De vaste lasten als personeelskosten en overhead kan hierdoor niet geheel gedekt worden door de opbrengsten, wat leidt tot een lage % kostendekkendheid.

Rijbewijzen
Voor het aanvragen van een rijbewijs wordt in de gemeente Maassluis ook het door het Rijk vastgestelde maximumtarief gevraagd. De kostendekkendheid van dit product staat ook onderdruk, maar beperkter dan bij het product reisdocumenten. Het dekkingspercentage voor rijbewijzen is op werkelijkheidsbasis uitgekomen op 70%.

Winkeltijdenwet / wet op de kansspelen / drank- en horecawet / diversen (onderdeel APV)
In dit overzicht zijn enkele hoofdstukken die te maken met de vergunningverlening in het kader van openbare orde en veiligheid samengevoegd. De kostendekkendheid van deze vergunningen is zowel op begrotings- zowel als op realisatiebasis laag. Dit heeft bijvoorbeeld te maken met de keuze om de leges van sommige vergunningaanvragen niet kostendekkend te maken (of enkel een meldingsplicht hiervoor in te stellen) om zo de levendigheid in de stad te bevorderen. Hier tegenover staat dat er voor deze activiteiten wel inzet vanuit de ambtelijke organisatie wordt geleverd.

Diversen
Onder dit hoofdstuk vallen onder meer de tarieven voor de aanvragen voor ligplaatsvergunningen in de Vlieten, de aanvragen voor naturalisatie en de Rotterdampas. Het hoofdstuk diversen laat een beperkte kostendekkendheid zien wat voornamelijk wordt veroorzaakt doordat de opbrengsten van de Rotterdampas niet de ambtelijke inzet compenseren. De lasten op het taakveld valt hierdoor iets hoger uit, dan de binnengekomen baten (opbrengsten).

Titel 2 Omgevingsvergunning (H1-9)
De inkomsten uit de leges omgevingsvergunning (bouwleges) zijn in 2019 hoger uitgevallen doordat de woning- en overige bouwactiviteiten in 2019 aanzienlijk zijn geweest. Denk hierbij aan bedrijfsterrein de Dijk, Wilgenrijk en het Balkon. De kosten (voornamelijk personeelslasten) zijn slechts beperkt hoger dan de raming. Hierdoor is de kostendekkendheid op realisatiebasis hoger dan 100%.

Deze pagina is gebouwd op 07/09/2020 10:26:55 met de export van 07/09/2020 10:23:13