Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Civiele kunstwerken

Onder civiele kunstwerken wordt in deze paragraaf verstaan de civieltechnische objecten in de buitenruimte. Hierbij kan worden gedacht aan bruggen, tunnels en kades, maar ook keermuren en trapconstructies. Per onderwerp zijn of worden beheerplannen opgesteld.

Beleidskader

Kademuren
In mei 2013 werd het Beheerplan Kademuren 2013-2017 vastgesteld. In 2019 zijn de voorbereidingen getroffen voor het nieuw op te stellen Beheerplan Kunstwerken voor de periode 2020-2024, waarin alle civiele kunstwerken in de gemeentelijk beheer/eigendom integraal zijn opgenomen.

De hoofddoelen voor Kademuren zijn conserverend beheer (ofwel het in standhouden van wat we hebben) en ontwikkelingsbeheer (ofwel het uitvoeren van nieuw vastgesteld beleid). Afgeleide doelstelling hiervan is: door tijdige signalering het voorkomen van financiële pieken en veiligheidsrisico’s. De kademuren zijn gedeeltelijk ook gemeentelijke monumenten, hiermee wordt bij onderhoud, renovatie en reconstructie rekening gehouden.

Binnen de gemeentegrens is een groot aantal kademuren aanwezig met een totale lengte van circa 3.350 meter. Hiervan is 2.686 meter in eigendom/beheer van de gemeente. De kwaliteit wordt benoemd met de rest levensduur: meer dan 20 jaar, tussen de 5 en 20 jaar, of minder dan 5 jaar. Voor de laatste categorie vindt uitgebreid onderzoek naar de stabiliteit plaats. De informatie over de onderhoudstoestand van de kademuren, die verkregen wordt uit de schouw-, en inspectieresultaten, is in 2019 verder uitgebreid met het uitvoeren van maandelijkse deformatiemetingen. Uiterlijke gebreken zoals scheuren en verzakkingen worden veelal voorafgegaan door nog nauwelijks zichtbare deformaties. Voor de binnen-, en buitenhaven is daarom nu een fijnmazig meetnetwerk opgezet om, op de millimeter nauwkeurig, de bewegingen van de kademuren te kunnen monitoren en daarmee tijdig geïnformeerd te worden over oneigenlijke afwijkingen van de kademuren.

Bruggen en onderdoorgangen
Ook bij bruggen en onderdoorgangen onderscheid gemaakt tussen conserverend-, en ontwikkelingsbeheer. Conserverend beheer richt zich in hoofdzaak op technisch noodzakelijke acties om het areaal in stand te houden. Ontwikkelingsbeheer voegt daar acties aan toe om nieuwe ambities ten aanzien van het areaal te bereiken; ambities zoals onder meer bepaald worden met de “Visie openbare ruimte” (VOR), duurzaamheidsbeleid, of voortvloeiend uit specifieke gebiedsontwikkeling- of herinrichtingsbesluiten, maar ook door wijziging in wet- en regelgeving.

De kwaliteit van de civieltechnische kunstwerken wordt aan de hand van vier aspecten beschreven: Veiligheid, Functionaliteit, Gebruikswaarde en Restlevensduur. De specifieke beheeracties die voortvloeien uit de beschreven kwaliteitsniveaus voor de civieltechnische kunstwerken zijn verder uitgewerkt in het "Beheerplan bruggen en onderdoorgangen 2015-2019". In 2020 zal een Beheerplan Kunstwerken worden opgesteld voor de periode 2020-2024 waarin dan ook de bruggen en onderdoorgangen integraal zijn opgenomen.
In 2019 zijn alle vaste en beweegbare bruggen technisch geïnspecteerd. De resultaten daaruit vormden de basis voor de uit te voeren onderhoudsmaatregelen in 2019 , maar zijn ook de basis voor het in 2020 op te stellen Beheerplan Kunstwerken.

Overige kunstwerken
De beleidskaders voor overige kunstwerken, zoals bijvoorbeeld trappen en keermuren, sluiten aan op conserverend beheer en ontwikkelingsbeheer zoals hierboven omschreven. Een belangrijke beleidscomponent is ook hier de Visie Openbare Ruimte (VOR).

Financiële consequenties

(bedragen x € 1.000)

Onderhoud programma 2

Begroting

Rekening

Investeringen

Wegen

821

590

1.244

Openbare verlichting en VRI

449

558

421

Civiele kunstwerken

864

815

351

Eigen uren onderhoud programma 2

968

964

0

Totaal

3.102

2.927

2.016

(bedragen x € 1.000)

Reserves

1-1-2019

Mutaties

31-12-2019

2019

Reserve onderhoud wegen

1.260

-1.110

150

Reserve bruggen

157

0

157

Reserve onderhoud kademuren

261

0

261

Totaal

1.677

-1.110

567

Deze pagina is gebouwd op 07/09/2020 10:26:55 met de export van 07/09/2020 10:23:13