Programma 4 Onderwijs

Speerpunten

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Doorgaande lijnen
Om invulling te geven aan een volledig onderwijsaanbod zijn in 2019 drie doorgaande lijnen opgepakt:
Leren, participatie en hulp. De doorgaande lijnen zijn belangrijk voor een betere startpositie bij elke volgende stap die een leerling zet.

Passend onderwijs
Bij passend onderwijs hoort een aanbod om maat voor alle kinderen, zowel vanuit het onderwijs (samenwerkingsverband) als ook vanuit de jeugd-hulp. De inspanningen richten zich op alle kinderen, dat zij zo gewoon als mogelijk mee kunnen doen, naar school kunnen gaan en er passend ondersteuning is thuis en op school. Er is ingezet op het beter laten aansluiten tussen hetgeen wat vanuit de wet Passend onderwijs en wat vanuit de Jeugdwet aan begeleiding kan worden aangeboden, zoals onderwijs - zorgarrangementen. Doel hierbij is dat kinderen beter in staat zijn om goed te functioneren en tot leren komen. De aansluiting tussen Passend onderwijs en de Jeugdwet blijft een punt van aandacht. De doorgaande hulp is gericht op een passend vangnet voor leerlingen en hun ouders.

De gezamenlijke inzet van alle partijen is ook gericht op voorkomen dat er hulp nodig is door vroeg-herkenning en tijdige, tijdelijke en adequate ondersteuning. Stichting Minters levert de gezinsspecialisten (schoolmaatschappelijk werk) binnen de ondersteuningsstructuur op alle scholen in MVS. Hun inzet is er op gericht dat ouders en kinderen bijtijds met hun vragen bij deze hulpverleners kunnen aankloppen. Door deze aanpak wordt voor een groot deel voorkomen dat de problemen meer ingewikkeld worden en wordt er minder beroep gedaan op de jeugdhulp. Stichting Zorg en Stichting Welzijn E25 hebben jongeren met trajecten ondersteuning geboden om hen weer ten volle te kunnen laten deelnemen ook op school. Verder hebben stichting Push en stichting Aanzet gezinsgerichte programma's en groepsbijeenkomsten georganiseerd voor ouders en kinderen ter ondersteuning van de opvoeding en begeleiding op educatief gebied, met name op het gebied van taalontwikkeling.

Deze pagina is gebouwd op 07/09/2020 10:26:55 met de export van 07/09/2020 10:23:13