Programma 1 Veiligheid en handhaving

Speerpunten

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Aanpak woonoverlast
De nieuwe aanpak woonoverlast is in juli vastgesteld door het college. Sinds die tijd is er een strakkere registratie van woonoverlast, regelmatig bestuurlijk overleg en nauw overleg met Maasdelta en zijn een aantal gevallen van woonoverlast aangepakt. De burgemeester heeft in 2019 eenmaal gebruik gemaakt van zijn bevoegdheid om een gedragsaanwijzing bij ernstig woonoverlast op te leggen

Aanpak rondom risicovolle en kwetsbare inwoners 
In de Veiligheidskamer werken partners uit het veiligheids- en sociaal domein samen aan de persoonsgerichte aanpak van casussen waarbij sprake is van meervoudige problematiek én waarbij sprake is van een veiligheids- en/of openbare ordeprobleem of een risico hierop.
Maassluis neemt daarnaast deel aan de casusoverleggen in het veiligheidshuis. Sinds november 2019 participeert de gemeente ook in de ZSM-aanpak. ZSM is een methodiek van de strafketen - onder regie van het Openbaar Ministerie - waarbij iedereen die is aangehouden voor een veelvoorkomend misdrijf, zoals auto-inbraak, winkeldiefstal en vernieling, binnen zes uur wordt besproken met het doel om zo snel en betekenisvol mogelijk de meest passende afdoeningsmogelijkheid in te zetten.
Daarnaast is gestart met het E33 overleg. Een overleg tussen GGZ, gemeente en politie waarbij meldingen van personen met verward gedrag (die bij de politie worden geregistreerd onder de code E33) worden besproken en personen worden toegeleid naar passende hulp. In het overleg kwamen in de periode oktober-december 45 E33 meldingen binnen van 20 unieke personen. Zes meldingen hadden betrekking op personen die nog niet bekend waren bij de hulpverlening.

Drugs aanpak
In het kader van de aanpak drugs (overlast) is in 2019 een aantal activiteiten uitgevoerd. Zo heeft een training plaatsgevonden aan boa's, wijkagenten en jongerenwerkers over drugs door Youz. Ook heeft Youz een voorlichtingsbijeenkomst gehouden in Koningshof aan ouders. In 2020 wordt hieraan vervolg gegeven door een voorlichtingsbijeenkomst door Youz bij het voorgezet onderwijs, Lentiz aan het Reviusplein, voor ouders van leerlingen tussen de 12 en 17 jaar. Lentiz neemt de voorlichting mee in hun lespakket.

Onderzoek naar vuurwerk
In 2019 is met de gemeenteraad in een thematische bijeenkomst gesproken over de jaarwisseling. Onder de inwoners is een enquête uitgezet hoe de jaarwisseling wordt beleefd en welke ideeën en wensen er ook ten aanzien van vuurwerk leven. In december zijn de resultaten van dit onderzoek gepresenteerd. De meningen over het verloop van de jaarwisseling zijn verschillend en verdeeld. Er wordt vooral gekeken naar wat de centrale overheid gaat doen om vuurwerkoverlast in te perken. Concrete maatregelen worden in 2020 verwacht. Maassluis zal op voorhand geen afwijkend beleid gaan voeren maar vasthouden aan de maatregelen die de laatste jaren vooral preventief zijn genomen.

Zorgdragen voor adequate brandweer- en ambulancezorg
In 2019 is er door de brandweer in totaal 229 maal uitgerukt:
Brandmeldingen: 76
Automatische meldingen: 22
Hulpverlening: 26
Reanimatie: 17
Overig: 88
Onder 'overig' wordt alle dienstverlening zonder spoed verstaan, zoals de traditionele kat in de boom, vreemde lucht, waterlekkage, losliggende dakpan, gevaarlijk hangende takken en dergelijke.

De ambulancedienst is in 2019 914 maal uitgerukt voor spoedeisende (A1) meldingen in Maassluis.
De aanrijdtijden fluctueren per maand. De grilligheid is vooral een illustratie van de relativiteit van de cijfers door het relatief kleine aantal ritten in Maassluis (2 à 3 per dag). Alle inspanningen die ingezet zijn om te komen tot ook een verbetering van de aanrijdtijden werpen hun eerste vruchten af: er is langzaam een lichte verbetering te zien van de aanrijdtijden.
Naast de kwantitatieve prestaties gaat het vooral om de geleverde hoge kwaliteit van de zorg. Naast ambulances worden andere hulpdiensten en ook burgers gealarmeerd (via HartslagNu) bij een melding van een reanimatie zodat snel de benodigde hulp kan worden geboden. De maatregelen die de AZRR, als verantwoordelijke voor de ambulancezorg, heeft genomen zijn uitvoerig teruggekoppeld naar de gemeenteraad

Per 1 oktober 2019 is het BIOS-deel van de coöperatie Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond (AZRR) geheel overgegaan naar de AZRR. Daarmee is de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) de enig belanghebbende in de AZRR geworden.
De aansturing van de ambulancezorg was complex en verdeeld over twee partijen (BIOS en VRR). Een van de aanbevelingen in het rapport van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd was om de aansturing (governance) te vereenvoudigen. Deze samenvoeging biedt, volgens de AZRR, voordelen onder andere doordat het makkelijker wordt om diensten in te roosteren.

De onzekerheid die begin 2019 bestond over de mogelijke aanbesteding van de ambulancezorg is weggenomen. De minister voor Medische Zorg en Sport heeft aangekondigd dat hij de ambulancezorg ziet als een publieke taak die een vergunning krijgt. De huidige vergunninghouders (voor onze regio de AZRR) zullen de vergunning dan ook behouden. Hiermee is een groot zorgpunt weggenomen.

Wervingsactie brandweer
Ook in 2019 zijn diverse activiteiten opgezet om te komen tot meer vrijwilligers voor de brandweer die overdag ook beschikbaar zijn. In november is een gecombineerde Open Dag Brandweer / Veiligheidsmarkt gehouden. Een van de doelen van de brandweer was om nieuwe mensen te werven. Een tiental mensen heeft aangegeven serieus verdere stappen te willen zetten om brandweerman of -vrouw te worden.

Voorlichting brandveiligheid voor senioren
In navolging van het inmiddels bekende Broodje Brandweer zijn in oktober senioren uit heel Maassluis uitgenodigd om bij de brandweer een ludieke maar vooral leerzame BrandweerBingo te komen spelen. Ruim 80 deelnemers zijn uitvoerig voorgelicht over (brand)veiligheid in huis: hoe kan brand worden voorkomen en wat moet je doen als er toch brand uitbreekt? Deze bijeenkomsten worden door de deelnemers zeer gewaardeerd.

Crisisbeheersing
De gemeentelijke crisisorganisatie is weer op orde gekomen. Door natuurlijk verloop waren er vacatures ontstaan. De mensen met een functie binnen de crisisorganisatie hebben allen de basisopleiding gevolgd en zullen aansluitend de nodige verdiepingscursussen volgen.
In 2019 is één alarmeringsoefening gehouden. 57% van de gealarmeerden gaf tijdig aan op te kunnen komen.

De wijk op maat
Voor de doorontwikkeling van de wijkaanpak is aangesloten bij het programma "De wijk op maat". De pilot om samen met bewoners in te zetten op het verbeteren van de sociale cohesie krijgt begin 2020 zijn uitwerking.

Cameratoezicht
In 2019 is een tweede mobiele camera unit aangeschaft. Beide mobiele camera's zijn gedurende het jaar op diverse plekken in de stad ingezet. In de periode van de jaarwisseling zijn drie aanvullende mobiele camera's gehuurd.

Deze pagina is gebouwd op 07/09/2020 10:26:55 met de export van 07/09/2020 10:23:13