Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat heeft het gekost?

Analyse saldo programma

tableCell19

(bedragen x € 1.000)

Verschillenanalyse

Primaire begroting

5.063

Definitieve begroting

4.634

Verschil primaire-definitieve begroting

-429

v

Rekening 2019

4.541

Verschil definitieve begroting-rekening

-93

v

Specificatie

(bedragen x 1.000)

Toelichting

2e Bestuursrapportage 2018

-43

v

1e Bestuursrapportage 2019

-50

v

2e Bestuursrapportage 2019

-345

v

Laatste begrotingswijziging 2019

9

n

Verschil

-429

v

Verschillenanalyse

tableCell19

(bedragen x € 1.000)

Verschillenanalyse

Wegen, straten en pleinen

Er zijn minder kosten gemaakt voor wegonderhoud. Er zijn een aantal projecten in voorbereiding, die pas in 2020 in uitvoering komen. Daarnaast waren er extra inkomsten bij de vergunningen ten behoeve van ingravingen van kabels en leidingen.

-208

v

Openbare verlichting en VRI's

Er is expertise ingehuurd ter overbrugging van personele wisselingen. Ook is de regelgeving voor het werken in vervuilde grond sterk aangescherpt onder andere als gevolg van de PFAS discussie. Als de bodemkwaliteit bij het werk aan de lichtmasten niet bekend is, dienen er kosten gemaakt te worden voor het opstellen en uitvoeren van een bodemonderzoek. Daarnaast is de binnenstad getroffen door een blikseminslag, waarbij de elektronica van een groot aantal historische armaturen defect is geraakt.

108

n

Straatreiniging

De lasten voor de onkruidbestrijding op de verhardingen zijn hoger dan geraamd in verband met een nadelige aanbesteding in 2018 (70 n). Ook straatvegen is duurder uitgevallen door de inhuur van extra materieel (24 n). Daarnaast is er minder uitgegeven aan papierprikken (88 v)

6

n

Bruggen, tunnels en viaducten

Er is een nadeel ontstaan op de inkomsten die we voor brugbediening ontvangen in verband met het feit dat de Hoekse Lijn langer uit bedrijf is geweest. Voor die periode zijn geen inkomsten ontvangen, terwijl die wel begroot waren.

29

n

Door extra inhuur voor de brugbediening  is een overschrijding ontstaan (20 n). Ook de extra onderhoudslasten aan de beweegbare bruggen, voornamelijk de Lijndraaiersbrug en de Koepaardbrug, zorgden voor een overschrijding (38 n)

58

n

Pleziervaart

De inkomsten van de passantensteiger blijven achter bij de raming. In 2019 is ca. € 3.000 aan inkomsten gerealiseerd (bijna 10% van de raming van € 30.000). Aangezien er ook minder uitgaven zijn gedaan, is het tekort beperkt gebleven.

18

n

Havens en watergangen

Het grootste deel van het overschot op de havens en watergangen is te herleiden naar het onderhoud van de kademuren. Op veel plaatsen zijn we bezig met grootschalige investeringen aan de kademuren (zoals de Goudsteen), zijn we net klaar (zoals de Wip) of staan ze binnenkort op de planning. Er zijn tijdelijk minder onderhoudwerkzaamheden uitgevoerd en dit heeft geleid tot een overschot op het onderhoudsbudget van de kademuren.

-118

v

Overige verschillen

14

Verschil definitieve begroting-rekening

-93

v

Deze pagina is gebouwd op 07/09/2020 10:26:55 met de export van 07/09/2020 10:23:13