Analyse saldo per programma
tableCell19 | (bedragen x € 1.000) | |
Verschillenanalyse | ||
Primaire begroting | 1.703 | |
Definitieve begroting | 2.212 | |
Verschil primaire-definitieve begroting | 509 | n |
Rekening 2019 | 2.357 | |
Verschil definitieve begroting-rekening | 145 | n |
Specificatie
(bedragen x 1.000) | ||
Toelichting | ||
2e Bestuursrapportage 2018 | 57 | n |
1e Bestuursrapportage 2019 | -286 | v |
2e Bestuursrapportage 2019 | 360 | n |
Laatste begrotingswijziging 2019 | 378 | n |
Verschil | 509 | n |
Verschillenanalyse
tableCell19 | (bedragen x € 1.000) | ||
Verschillenanalyse | |||
Gemeenteraad en commissies | |||
De overschrijding wordt veroorzaakt door de gewijzigde rechtspositieregeling die vanaf 2019 van kracht is geworden. Bij het opstellen van de begroting was deze wetswijziging niet bekend. Het tekort wordt gedekt door het voordeel op het totaal van de personele lasten. | 26 | n | |
College van burgemeester en wethouders | |||
De overschrijding wordt veroorzaakt door de niet geraamde storting als gevolg van een wachtgeldverplichting die aan het eind van het jaar is ontstaan. | 65 | n | |
Adviesorganen | |||
Er is meer extern advies ingewonnen dan begroot, bijvoorbeeld voor een specifieke casus en op het gebied van personele zaken. | 19 | n | |
Representatie | |||
Deze post wordt incidenteel overschreden door de extra festiviteiten die in de stad zijn georganiseerd. | 29 | n | |
Publieksdienstverlening | |||
De legesopbrengsten zijn, door minder aanvragen van bijvoorbeeld reisdocumenten dan geraamd, lager uitgevallen. Daar staat tegenover dat de kosten voor de uitvoering van de publieksdienstverlening (bijvoorbeeld afdrachten aan het Rijk) ook zijn afgenomen. Verschillen met andere gemeenten ontstaan door verschillen in de toerekening van kosten door deze gemeenten, waardoor Maassluis - in vergelijking - minder gunstige cijfers laat zien. | 9 | n | |
Overige verschillen | -3 | ||
Verschil definitieve begroting-rekening | 145 | n |